دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » زمستان در بانک دی؛ چرا خروج سرمایه ادامه دارد؟ | اصلاح زیاد نماد دی تضمینی برای برگشت قیمت ها نیست!

زمستان در بانک دی؛ چرا خروج سرمایه ادامه دارد؟ | اصلاح زیاد نماد دی تضمینی برای برگشت قیمت ها نیست!

کد خبر: 8426

بازار؛ گروه بورس: رویکرد اخیر بانک مرکزی حکایت از این دارد که بانک های کشور با چالش ناترازی مالی مواجه هستند اما در همین آشفته بازار برخی از نمادهای بانکی همچون بانک دی حدود ۲۵۰۰ درصد از سال ۹۹ تاکنون بازدهی داشته است و این مسأله نه تنها با زیان انباشته این بانک در تضاد است، بلکه این استدلال را تایید می کند که عدم شفافیت صورت های مالی بانک بالاست، چراکه مطالبات بانک از شرکت های تابعه خود به ۷ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این مطالبات سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان بود و این نشانه عملکردی غیرشفاف است که تسهیلات به شرکت های وابسته با نرخ های حداقلی داده می شود و سود پروژه های آنها به شکل های دیگر عاید افرادی خاص می شود و تاثیری در سودسازی بانک ندارد.

بدهی های بانک دی به سایر بانک ها از ۵ هزار میلیارد تومان به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده و همچنین مجموع بدهی های بانک به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بدهی بانک حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان بود

از طرف دیگر بدهی های بانک دی به سایر بانک ها از ۵ هزار میلیارد تومان به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده و همچنین مجموع بدهی های بانک به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بدهی بانک حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان بود.

این عملکرد ضعیف چشم انداز مثبتی برای بانک باقی نگذاشته است، از این رو خروج سرمایه کلان از بانک به صورت شدید ادامه دارد.

گزارش ۹ ماهه بانک دی نشان می دهد که درآمد عملیاتی روندی نزولی دارد آنهم در شرایطی که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در یک سال گذشته همواره تاکید کرده اند سیاست پولی آنها در راستای اصلاح تراز منفی بانک هاست و در حالی که فشار بر بانک دی در راستای قانون رفع موانع تولید واگذاری دارایی مازاد وجود دارد اما عملا مزایده ها فقط در حد اطلاعیه فروش باقی مانده و معاملات جدی اتفاق نمی افتد، به همین دلیل عملکرد بانک دی بهبودی نداشته و بیشتر دارایی این بانک ثابت بوده که هیچ نقشی در عملیات بانکی ندارد و بانک بیشتر به دنبال درآمد سازی از طریق تورم است که خود رویکردی دلالی است.

برخی فعالان بازار معتقدند این مزایده ها بیشتر جنبه صوری دارد. از طرف دیگر حدود ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق به اشخاص غیر دولتی دارد و همین رویکرد باعث شده درآمد تسهیلاتی بانک نسبت به سال گذشته افتی ۱۸ درصدی داشته باشد

در سال های اخیر بانک دی برای متقاعد کردن سهامداران خود برای حذف زیان انباشته هرچند وقت یکبار مزایده دارایی ها منتشر می کند اما این اتفاق تنها ابزار نوسان گیری شده و درآمد در صورت های مالی شرکت درج نشده است. در واقع بانک دی سه سال اخیر بارها تاکید کرده که به دنبال واگذاری نیروگاه دماوند است و با تکیه بر همین مسأله قیمت سهم خود را پیش از افزایش سرمایه در طول چند ماه ۸ برابر کرد، اما بعد از اینکه به سقف رسید تا کف قیمت ابتدای سال ۹۹ افت کرد. از این رو برخی فعالان بازار معتقدند این مزایده ها بیشتر جنبه صوری دارد. از طرف دیگر حدود ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق به اشخاص غیر دولتی دارد و همین رویکرد باعث شده درآمد تسهیلاتی بانک نسبت به سال گذشته افتی ۱۸ درصدی داشته باشد.

از طرف دیگر در ۹ ماهه امسال به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی جریمه ۶۸۰ میلیارد تومانی شده در حالی که سال گذشته به خاطر همین مسأله حدود ۱۱۰ میلیارد تومان جریمه شده بود. علاوه بر همه این اتفاقات امسال هزینه های مالی شرکت هم رشد قابل توجهی داشته که بخشی از آن مربوط به مین موارد بوده و بخش دیگر ان مربوط به هطینه های جاری این بانک است.

بانک بعد از اینکه از ابتدای فعالیت تا نیمه سال ۹۹ حدود ۱۳ هزار درصد بازدهی داده بود که بیش از ده هزار درصد از بازدهی را پس گرفته و با وجود افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی همچنان پی بر آیی ایی آن منفی است و ترند نزولی دارد

نماد دی در گزارش ۹ ماهه امسال به ازای هر سهم نزدیک به ۲۹ تومان زیان ساخته و پیش بینی سود مجمع ۱۴۰۱ هم از این قرار است که هر سهم تا بیش از ۴۰ تومان زیان بسازد. این میزان زسان احتمالی تقریبا حدود ۵۰ درصد از ارزش سهم محسوب می شود، از این رو می توان گفت که قیمت واقعی سهم در زمان مجمع آینده کمتر از قیمت تابلو است.
این بانک بعد از اینکه از ابتدای فعالیت تا نیمه سال ۹۹ حدود ۱۳ هزار درصد بازدهی داده بود که بیش از ده هزار درصد از بازدهی را پس گرفته و با وجود افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی همچنان پی بر ای آن منفی است و ترند نزولی دارد و تا زمانی که در این روند قرار دارد ریسک بالایی برای سهامداران خرد دارد و حتی ااین پتانسیل را دارد که از همین محدوده تا ۵۰ درصد دیگر اصلاح داشته باشد، به همین دلیل نمی توان گفت که اصلاح زیاد بانک دی تضمینی برای آغاز یک دوره رشد است!

وضعیت تکنیکال سهم هم ادامه اصلاح را تایید می کند زیرا هم اکنون آر اس آی سیگنال خروج صادر کرده و مک دی هم از عرضه بالای سهام توسط سهامداران خبر می دهد که در حال خروج از نماد بانک دی هستند

حالا با توجه به اینکه درآمد عملیاتی شرکت هم امسال در ده ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان افت داشته است از نظر بنیادی هم دلگرمی برای سهامداران ایجاد نشده و حتی با در نظر گرفتن اینکه بازدهی نماد نسبت سایر نمادهای بانکی و حتی بازارهایی همچون طلا بیشتر بوده ادامه روند اصلاحی سهم جدی است که احتمالا اینبار از کف قبلی خود در محدوده ۵۷ تومان هم عبور خواهد کرد که می تواند افتی ۵۰ درصدی را به سهامداران تحمیل کند. از طرف دیگر وضعیت تکنیکال سهم هم ادامه اصلاح را تایید می کند زیرا هم اکنون آر اس آی سیگنال خروج صادر کرده و مک دی هم از عرضه بالای سهام توسط سهامداران خبر می دهد که در حال خروج از نماد بانک دی هستند.

از این رو پیش بینی می شود بانک دی سال آینده با چالش های جدی تری مواجه شود، زیرا وزارت اقتصاد تاکید کرده بانک ها باید اموال مازاد خود را واگذار کنند و هر مدیری مانع شود برکنار خواهد شد و بانک دی دیگر نمی تواند روند مزایده های سابق را تکرار کند و این مسئله احتمالا آنها را مجبور به شفافیت می کند که هزینه بالایی برای آنها خواهد داشت!

منبع: tahlilbazaar-205329

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید